باتری خودروهای برقی چقدر دوام می‌آورند؟

خودرو‌های برقی از تعداد زیادی باتری لیتیوم-یونی بهره می‌برند که مشابه همان باتری‌های استفاده شده در گوشی‌های هوشمند هستند. اما آیا مانند باتری‌های موجود در گوشی‌ها، باتری خودروهای برقی هم خیلی زود فرسوده می‌شوند؟ در ادامه به موضوع دوام این باتری‌ها می‌پردازیم.

باتری‌های درون خودرو‌های الکتریکی چطور کار می‌کنند؟ 

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، این خودرو‌ها در حقیقت از چندین باتری لیتیوم-یونی که به یکدیگر وصل شده‌اند، بهره می‌برند. با رانندگی و مصرف انرژی هم طبیعتا شارژ این باتری‌ها به پایان می‌رسد. برای اندازه‌گیری عمر باتری این خودرو‌ها معمولا از واحد چرخه‌‌های شارژ استفاده می‌شود؛ چرخه‌ی شارژ هم تعداد دفعاتی است که باتری به طور کامل شارژ و به طور کامل خالی می‌شود. مانند تمام باتری‌های لیتیوم یونی، باتری‌های درون این خودروها هم به مرور زمان با کاهش دوام روبه‌رو می‌شوند.

با این حال، سازندگان خودرو‌های الکتریکی توجه ویژه‌ای به باتری‌های درون این اتومبیل‌ها نشان می‌دهند و در حقیقت بیشتر این شرکت‌ها، باتری‌ها را حدود ۵ تا ۸ سال ضمانت می‌کنند. به‌عنوان مثال تسلا می‌گوید هر چقدر هم از ماشین خود استفاده کنید، باتری‌های موجود در این ماشین‌ها ۸ سال ضمانت دارند. اما از سوی دیگر شرکت نیسان می‌گوید ضمانت باتری خودروهای برقی این شرکت ۸ سال یا ۱۰۰ هزار مایل است.

برای اندازه‌ی ظرفیت باتری این ماشین‌ها هم واحد کیلو‌‌وات-ساعت استفاده می‌شود. مانند باک ماشین که هر چقدر بزرگ‌تر باشد می‌تواند بنزین بیشتری در خود جای دهد، باتری‌های خودروهای برقی هم هر چقدر بزرگ‌تر باشند، با هر بار شارژ می‌توانند مسافت بیشتری را نسبت به خودرو‌های با باتری کوچک‌تر طی کنند.

باید خاطرنشان کنیم به غیر از عامل سرعت، فاکتورهایی مانند تغییرات دمایی زیاد و همچنین بهره‌گیری از گجت‌های مختلف موجود در ماشین هم بر عمر باتری تأثیرگذار هستند. در ضمن با توجه به اینکه این باتری‌ها پیشرفت‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند، طی سال‌های آینده احتمالا هم از نظر سرعت شارژ و هم از نظر ظرفیت بسیار بهتر خواهند شد.

این باتری‌ها چند سال عمر می‌کنند؟

مانند باتری گوشی، عمر باتری‌های درون خودرو‌های برقی تا حدی به نحوه‌ی استفاده از آن‌ها بستگی دارد. اما همان‌طور که گفتیم، بسیاری از شرکت‌ها این باتری‌ها را به مدت ۸ سال و بین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار مایل استفاده، ضمانت می‌کنند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، باتری خودرو مدل S بعد از حدود ۵۰ هزار مایل حرکت، حدود ۵ درصد از ظرفیت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد.

روی هم رفته گفته می‌شود اگر این اتومبیل‌ها به‌درستی استفاده شوند، باتری آن‌ها تا ۱۰۰ هزار مایل استفاده با مشکل خاصی روبه‌رو نمی‌شود. از طرف دیگر برخی گزارش‌ها می‌گویند که این باتری‌ها تا ۲۰۰ هزار مایل استفاده هم به‌خوبی دوام می‌آورند. با توجه به اینکه رانندگان ساکن آمریکا سالانه به طور میانگین ۱۵ هزار مایل با خودرو خود جابه‌جا می‌شوند، در این صورت تا حدود ۱۳ سال بدون نگرانی بابت باتری می‌توانند از خودرو برقی خود استفاده کنند.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، در برخی کشورهای پیشرفته ایستگاه‌های شارژ وجود دارد که با استفاده از شارژ پرسرعت می‌توانند خودرو‌های برقی را شارژ کنند. اما اگر این ایستگاه‌ها مرتبا استفاده شوند، سرعت شارژ بالا منجر به کاهش عمر باتری می‌شود. همچنین در شرایط سرمای بسیار شدید هم این باتری‌ها متحمل فشار زیادی می‌شوند. اگرچه گرمای شدید هم برای این باتری‌ها مضر است، اما اکثر خودروهای الکتریکی از سیستم‌های پیشرفته‌ای برای خنک کردن باتری بهره می‌برند.

چه اتفاقی برای باتری‌های قدیمی می‌افتد؟

خودروهای برقی

شرکت‌های سازنده تلاش می‌کنند با بازیافت باتری‌های قدیمی یا خراب، از مواد استفاده شده درون آن‌ها بار دیگر بهره ببرند. در حال حاضر فقط نیمی از مواد موجود در این باتری‌ها بار دیگر استفاده می‌شوند اما روش‌های جدیدی در دست توسعه قرار دارند تا مواد بیشتری بازیافت شوند.

باتری‌هایی هم که خراب نشده‌اند و فقط بخشی از ظرفیت خود را از دست داده‌اند، می‌توانند با تغییر کاربری در حوزه‌های دیگری استفاده شوند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به باتری‌های پشتیبان برای مواقعی که برق خانه می‌رود یا باتری‌های مختص ذخیره‌سازی انرژی دریافتی از پنل‌های خورشیدی اشاره کنیم.

منبع: How To Geek

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *