۱۰ شرکت با ارزش دنیا در سال ۲۰۲۲؛ سقوط سامسونگ و تثبیت جایگاه اپل

با توجه به لیست منتشر شده از ۱۰ شرکت با ارزش دنیا، به نظر می‌رسد دو رقیب سنتی یعنی اپل و سامسونگ، وضعیتی کاملا عکس هم دارند؛ به این صورت که اپل توانسته جایگاه خود را تثبیت کند اما سامسونگ وضعیت نسبتا بدی دارد.

طبق اطلاعات منتشر شده، سامسونگ که در سال ۲۰۲۱ توانسته بود عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارد و در بین شرکت‌های ارزشمند فعال در حوزه‌ی فناوری، در رتبه‌ی دوم قرار بگیرد، اکنون با دو پله سقوط، در جایگاه چهارم قرار دارد. البته این از لحاظ میزان درآمد کلی است، در غیر این صورت اگر بخواهیم ارزش خود شرکت‌ها را محاسبه کنیم، سامسونگ با اختلاف زیادی در رتبه‌ی چهارم قرار دارد و هیچ‌وقت هم نتوانسته بود صدر جدول را مال خود کند.

در حال حاضر سه شرکت آمریکایی اپل، آلفابت (شرکت مادر گوگل) و مایکروسافت، بالاتر از سامسونگ قرار دارند. این سه شرکت هم از لحاظ ارزش کلی و هم از لحاظ میزان فروش کلی، وضعیت بهتری نسبت به شرکت کره‌ای دارند که سال گذشته توانسته بود عملکردی حیرت‌انگیز داشته باشد.

سامسونگ امسال توانست ۲۴۴٫۲ میلیارد دلار فروش داشته باشد که این میزان، ارزش بازار آن را به ۳۶۷ میلیارد دلار رسانده است. این در حالی است که شرکت‌های بالاتر از آن توانستند به واحد «تریلیون» دست پیدا کنند. این یعنی برای شرکت کره‌ای زود است که بخواهد با رقبای قدری چون اپل، مایکروسافت و گوگل رقابت کند. یکی از دلایل اصلی این موضوع هم فعالیت گسترده‌ی سه شرکت دیگر در زمینه‌هایی نظیر نرم‌افزار، بازی، سیستم‌عامل و… است در حالی که سامسونگ عمدتا روی سخت‌افزار تمرکز دارد.

سامسونگ در حال حاضر از لحاظ ارزش کلی، ۱۴۳٫۲ میلیارد دلار در مقایسه با سال گذشته افت داشته است. در سال ۲۰۲۱، شرکت کره‌ای توانسته بود با ارزش ۵۱۰٫۵ میلیارد دلار رکورد خوبی را ثبت کند، اما امسال اصلا وضعیت خوبی نداشته است. ولی حداقل از از لحاظ فروش کلی توانست ۴۴ میلیارد دلار رشد داشته باشد.

جالب اینجاست که سامسونگ در سال ۲۰۲۰ توانسته بود در رده‌ی چهارم قرار بگیرد اما یک سال بعد به رده‌ی دوم رسید. حالا بار دیگر به رده‌ی چهارم بازگشته ولی به نظر می‌رسد این جایگاه هم خیلی ثابت نخواهد بود. البته به نظر می‌رسد شاهد رشد عملکرد آن باشیم و نه افت ولی هیچ چیز قطعی نیست و باید دید شرکت در آینده چه تصمیمی برای بهتر شدن اوضاع اتخاذ می‌کند.

رقیب سنتی سامسونگ یعنی اپل وضعیت بسیار خوبی دارد. این شرکت توانست امسال چیزی در حدود ۳۷۸٫۷ میلیارد دلار فروش داشته باشد و با ارزش حیرت‌انگیز ۲٫۶ تریلیون دلار در رده‌ی نخست قرار بگیرد. ارزشی که بعید به نظر می‌رسد شرکتی جز مایکروسافت بتواند در آینده‌ای نزدیک به آن دست پیدا کند. اپل در مقایسه با سال گذشته، حدود ۲۹٪ از لحاظ فروش و ۱۳٪ از لحاظ ارزش رشد داشته است. هرچند این شرکت از لحاظ سوددهی، دیگر در رده‌ی نخست قرار ندارد و شرکت‌هایی نظیر آرامکو (شرکت نفتی عربستان) و آمازون را بالاتر از خود می‌بیند.

در رده‌ی پنجم تا دهم، شرکت‌هایی نظیر تنسنت، متا، اینتل، TSMC، سیسکو سیستم (CSI) و IBM قرار گرفته‌اند. شرکت‌هایی که آن‌ها هم چالش‌های خاص خود را داشته‌اند اما تمرکز بیشتر روی همان چهار شرکت بالای جدول است. شما می‌توانید جدول مربوط به ارزش و آمار فروش شرکت‌ها را در زیر مشاهده کنید. البته فراموش نکنید این جدول در حالی تهیه شده که چیزهایی نظیر سود و دارایی محاسبه نشده است. علاوه بر این جدول، یک جدول کلی دیگر هم وجود دارد که در آن می‌توانید رتبه‌بندی کامل و جامع شرکت‌ها را مشاهده کنید. در آن جدول سامسونگ در رده‌ی چهاردهم، اپل در رده‌ی ششم، مایکروسافت و آلفابت هم در رده‌های دوازده و یازدهم قرار دارند.

جدول مربوط به شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری، به ترتیب از چپ به راست: رتبه، نام شرکت، کشور مبدا، آمار فروش، ارزش بازار

جدول جامع مربوط به وضعیت شرکت‌های مختلف (۱ تا ۱۵) – به ترتیب از چپ به راست: رتبه، نام شرکت، کشور مبدا، میزان فروش، سود، دارایی، ارزش بازار

باتری خودروهای برقی چقدر دوام می‌آورند؟

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *